کوهی از «سررسید» در جامعه‌ بی‌کتاب!

هدیه ای برای جایگزینی سررسید 

با نزدیک شدن به ماه های آخر سال، بازار هدایای تبلیغاتی نوروزی داغ می شود. و شاید اولین و در دسترس ترین و ساده ترین هدیه در بین هدایای تبلیغاتی مختلف که به ذهن افراد می رسد، سررسید باشد.

اما آیا می توان سررسید را با هدایای تبلیغاتی خلاقانه و خاص که اثربخشی بیشتری داشته و ماندگارتر باشد، جایگزین کرد؟ آیا سررسید هنوز کارکرد تبلیغاتی خود را دارد؟ آیا بهتر نیست در پک های هدایای تبلیغاتی مدیریتی، یک هدیه مفیدتر و به یادماندنی تر را جایگزین سررسید کنیم؟ در این چند خط می خواهیم کتاب را به عنوان یک هدیه تبلیغاتی مناسب برای جایگزینی سررسید معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید:

۱ـ این روزها میزان مطالعه کتابمان کمتر شده است و بیشتر هم سرمان در گوشی‌های هوشمندمان است. در فضای مجازی که گوشی هایمان در اختیارمان می گذارند همه چیز دست به دست می‌شود و جامعه‌ بی‌کتاب ما، با شور و شوق، خود را سرگرم می‌کند. نام برخی از این سرگرمی‌ها را هم «مطالعه» می‌گذاریم، ولی این مطالعه چیزی نیست جز خواندنِ جمله‌ها یا پاراگراف‌هایی از برخی کتاب‌ها و اندیشمندان (به اصطلاح، سخن بزرگان!) و ارسال آن‌ها برای اهالی مطالعه! و دریافت آن‌ها از سوی اهالی مطالعه! سرگرمی که به هیچ وجه شبیه یک مطالعه مدون اثربخش و ماندگار نیست. حتی در برخی موارد، مشاهده شده است که این جملات کوتاه منسوب به اندیشمندان یا بزرگان یا اصلا وجود نداشته اند، یا اشتباه ترجمه شده اند و یا به اشتباه نسبت داده شده اند. نام این را هم «کار فرهنگی» می‌گذاریم زیرا در میان احوال‌پرسی‌های تلگرامی، تماشای فیلم‌های بامزه و بی‌مزه و… احساس خوبی در ما ایجاد می‌کند؛ حس خوبِ کار فرهنگی! در حالی که در برخی مواقع کاملا برعکس بوده و اینکه سخنی را به اشتباه به شخصی نسبت دهیم کاری غیر فرهنگی محسوب می شود. شعارهای زیبا و دلفریبی هم می‌دهیم که بالاخره باید از جایی شروع کرد. البته ما عادت داریم که هر مفهومی را که نمی‌شناسیم و قصد هم نداریم آن را بشناسیم (مانند کار فرهنگی) از درون تهی کنیم تا با تعریف خودساخته‌ی ما جور دربیاید و چیزی از خوشحالی‌هایمان کم نشود!

۲ـ سال‌هاست که نویسنده‌ها، مترجم‌ها، ویراستارها، ناشرها و کتابفروش‌ها (هر آنکه به شغلش به نوعی به کتاب بستگی دارد) به خاطر رکود و رخوت در بازار کتاب وضع خوبی ندارند و با مشکلات زیادی مواجه هستند. خبر تعطیل‌شدن کتابفروشی‌ها و انتشاراتی ها هم خبری نیست که ما را حساس کند، چون ما کار چندانی با کتاب و کتابفروشی نداریم که بودن یا نبودن آن برایمان مسئله‌ساز باشد. اما در ماه‌های آخر سال، بازار سررسید داغ و پررونق می‌شود. سررسیدهایی که با چاپ ممتاز، صحافی درخشان و کارهای خلاقانه خودنمایی می‌کنند و مشتاقان زیادی هم دارند.

پرسش این است که کاربرد سررسید چیست و به چه کاری می‌آید؟ پاسخی که به ذهن می‌رسد این است که سررسیدها هم تقویم دارند و هم برای تنظیم قرارها و یادداشت‌نویسی استفاده می‌شوند. ولی در نظر داشته باشیم که تقویم در هر گوشی هوشمند یا غیرهوشمندی وجود دارد. دفترچه هم که برای یادداشت در کتابفروشی‌ها وجود دارد (و همین طور در گوشی‌های هوشمند) و فقط تنظیم قرارهایمان باقی می‌ماند که همیشه با تأخیر به آن‌ها می‌رسیم. همگی هم به آن عادت کرده‌ایم و مسئله‌ساز هم نیست، اگر هم باشد، برخورداری یا نابرخورداری از سررسید تاکنون به تنظیم قرارهای ملاقات ما کمکی نکرده و نخواهد کرد.

به جرات می توان گفت که بسیاری از سررسیدها حتی استفاده نیز نشده و با رسیدن به اواخر سال تبدیل به زباله می شوند، زیرا هر فرد از چند شرکت و جای مختلف سررسید دریافت می کند در حالی که در طول سال نهایتا از یکی از آنها استفاده می کند.

پس تولید انبوه این همه سررسید در شکل‌های مختلف و شگفت‌آور چه معنایی دارد و چه گرهی از مسائل و مشکلات ما باز می‌کند که هر سال اداره‌ها، مؤسسه‌ها، شرکت‌ها، بانک‌ها و… در بخش‌های خصوصی و دولتی سررسیدهایی سفارش می‌دهند و در اختیار کارمندان، مشتری‌ها، دوستان و… خود می‌گذارند؟ گرامی‌ داشتن سنت و پدیده‌ای که در منظم‌‌تربودن، دقیق‌تر‌بودن و وقت‌‌شناس‌‌تربودن ما اثری ندارد و پول زیادی برای آماده‌سازی و سفارش آن هزینه می‌شود چه فایده‌ای دارد؟ چه سودی از آن به دست می‌آوریم و چه سودی با هدیه‌ دادن آن به دیگران می‌رسانیم؟ انبارکردن کوهی از کالایی کم‌مصرف یا بی‌مصرف، و این‌که اوایل سال جدید در برخی از خانه‌ها می‌توان نمایشگاهی از سررسیدهای گوناگون برگزار کرد، نشانه‌ی چیست؟

۳ـ پول‌هایی که برای خرید سررسید (به‌ویژه سررسیدهای لوکس و گران‌قیمت) خرج می‌کنیم تا هدیه‌ای بی‌خاصیت و ناکارآمد آماده شود، اگر برای خریدن و هدیه ‌دادن کتاب هزینه کنیم، هم هدیه‌ی بهتری به دست دوستان، آشنایان و عزیزان‌مان می‌رسد و هم بخشی از مشکلات اهالی نشر و فرهنگ رفع می‌شود. و البته بایستی با توجه به مخاطبمان در انتخاب کتاب نیز کمی دقت کنیم تا هدیه ای اثربخش تر داده باشیم. این کار به آسانی شدنی و امکان‌پذیر است. اما قبل از هر چیزی باید باور کنیم که «کار فرهنگی» این است و از این‌جا آغاز می‌شود. اکنون به سراغ هر کدام از جوامع مدرن و خوشبخت که برویم، میزان مطالعه و کتاب‌خوانی در آن‌ها بسیار چشمگیر است و با وجودی که بسیار بیشتر و مسئولانه‌تر از ما «کار» می‌کنند همیشه هم برای کتاب‌خواندن وقت دارند… فراموش نکنیم که جامعه‌ی بی‌کتاب، فقط در خواب و خیال و اوهام می‌تواند آینده‌ بهتری را سراغ بگیرد.

بنابراین می توانیم با هدیه دادن کتاب به جای سررسید، قدمی در ارتقای میزان مطالعه کشور برداشته و «آگاهی» هدیه دهیم. همچنین این کار می تواند نشان دهنده تعهد شرکت، برند و شخص شما نسبت به مسئولیت های اجتماعی باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هدیه دادن کتاب به جای سررسید می توانید به صفحه هدایای تبلیغاتی نشر نوین مراجعه کنید.

کتاب، بهترین هدیه تبلیغاتی نوروز

2018-10-20

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *