استراتژی چیست و چگونه کار می کند

کتاب «رقابت برای بردن؛ استراتژی چگونه کار می کند» نوشته ای. جی. لفلی و راجر ال. مارتین یکی از کتاب های پرفروش سایت آمازون در زمینه استراتژی و فرهنگ محل کار است. موضوع این کتاب استراتژی و مدیریت استراتژیک بوده و می تواند به عنوان بهترین هدیه برای مدیران و در قالب هدایای تبلیغاتی مدیریتی، به مدیران کسب و کارها اهدا گردد. و در سبد هدایای تبلیغاتی شرکت و برند شما قرار گیرد.

نویسندگان کتاب در مورد آن می گویند: «این کتاب، داستان انتخاب است؛ انتخابِ ایجاد رویه تفکر استراتژیک و اِعمال استراتژی در یک سازمان. هرچند که از پی اند جی به‌عنوان نمونه‌ اصلی استفاده می کنیم، این بدان معنی نیست که رویکرد ما به استراتژی تنها در شرکتی بین المللی با 17 محصول قابل ارائه مؤثر واقع می شود. ما آن را به شکلی قدرتمند در همه‌ صنایع و شرکت هایی با هر اندازه، شامل تازه‌واردها، غیرانتفاعی ها و آژانس های دولتی قابل پیاده سازی می بینیم؛ اما در شرکت پی اند جی بود که در طول یک دهه، واقعاً قادر به استفاده از این رویکرد در گستره وسیعی از کسب و کارها، مناطق جغرافیایی و … بودیم؛ در این بین بررسی کردیم که کجا می‌توان این رویکرد را استفاده کرد و کجا نه؛ بنابراین، قصه ای که برای روایت انتخاب کردیم این است. ما برای تشریح مفاهیم و ابزار استراتژی در همه‌ بخش‌های کتاب از مثال های برند، دسته، بخش، عملکرد و موارد درون شرکت پی اند جی استفاده خواهیم کرد. با‌این‌حال، امیدواریم که از طریق مثال های کسب و کارها، سازمان ها و سطوح مختلفی که در درون پی اند جی فعالیت می کنند، درس های مناسب برای سازمان شما به اندازه‌ کافی روشن شود.» این کتاب به عنوان یک هدیه تبلیغاتی خلاقانه می تواند در نمایشگاه های مختلف، و به افراد رده بالای شرکت ها و در قالب هدایای تبلیغاتی نمایشگاهی نیز اهدا گردد.

نویسندگان در مورد «استراتژی» می گویند: «استراتژی، مفهومی نسبتاً جدید است. آنچه اکنون به‌عنوان استراتژی شناخته می‌شود تا نیمه‌ قرن گذشته در زیرمجموعۀ مدیریت قرار می‌گرفت. پس چندان عجیب نیست که سازمان‌های بسیاری در تلاشند تا مشخص کنند که استراتژی چیست و چگونه باید استراتژی‌ کارآمدی ایجاد کرد؛ هیچ تعریف استاندارد، روشن و فراگیری از استراتژی یا حتی چگونگی تدوین آن وجود ندارد. پس از آنکه یک استراتژی موفق عمل می‌کند، اوضاع کمی جادویی، ناشناخته و توصیف‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد. درحالی‌که پیش از آن همه چیز روشن است. البته که این‌طور نیست! استراتژی درواقع درباره‌ انتخاب‌های خاص در راستای پیروزی در بازار کسب‌وکار است. به اعتقاد مایکل پورتر، نویسنده‌ کتاب استراتژی رقابتی، هر شرکتی با «انتخاب آگاهانه مجموعه‌ای متفاوت از فعالیت‌ها برای ارائه‌ ارزشی منحصر‌به‌فرد» در برابر رقبایش به استراتژی رقابتی پایدار دست می یابد؛ بنابراین، استراتژی نیازمند انتخاب هایی صریح برای انجام دادن برخی امور و انجام ندادن برخی دیگر و ساخت کسب و کاری براساس آن انتخاب‌ها است. سخن کوتاه اینکه استراتژی چیزی جز انتخاب نیست؛ به عبارت دیگر، استراتژی مجموعه‌ای به هم پیوسته و منسجم از انتخاب هاست که موجب جهت گیری منحصر‌به‌فرد سازمان در صنعت مربوطه، می شود تا مزیت پایدار ایجاد شود و ارزش برتر نسبت به رقبا به‌دست آید.

انتخاب‌کردن کاری دشوار است و همیشه با امور دیگری که لازم الاجرا هستند سازگار نیست. به عقیده‌ ما، تعداد بسیار اندکی از شرکت‌ها استراتژی روشن، معنادار و توجیه‌پذیری دارند؛ مقصود، استراتژی‌ای است که منجر به پیروزی شود. اغلب، مدیرعامل شرکت‌ها آنچه فوریت دارد را بر آنچه واقعاً مهم است ارجح می دانند و بر ‌همان‌ اساس تصمیم گیری می کنند. وقتی جهت گیری سازمانی منجر به اقدام شود، معمولاً تفکری صورت نمی گیرد و موضوع آن‌طور که باید، بررسی نمی شود.» شما می توانید این کتاب را به عنوان یک هدیه تبلیغاتی خاص در نظر گرفته و برای داشتن هدایای تبلیغاتی مفید برای هدیه دادن به مدیران و افراد رده بالای شرکت های بزرگ و کوچک روی آن حساب کنید. همچنین می توانید آن را به عنوان یکی از هدایای نوروزی شرکت خود نیز در نظر بگیرید.

جهت مطالعه بیشتر در مورد کتاب، می توانید از لینک زیر که مربوط به صفحه کتاب در سایت نشر نوین است استفاده کنید:

رقابت برای بردن؛ استراتژی چگونه کار می کند

همچنین جهت آشنایی بیشتر با طرح هدایای تبلیغاتی نشر نوین از لینک های زیر استفاده کنید:

صفحه هدایای تبلیغاتی نشر نوین

دانلود کاتالوگ طرح هدایای تبلیغاتی

نحوه برنامه ریزی درست کارها

2019-01-21

سه اصل رهبری از دید ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت

2019-01-21

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *