قاعده اوج-پایان و لحظات تعیین کننده

چیپ هیث و دن هیث در کتاب «قدرت لحظات، چرا برخی تجارب خاص، تاثیری خارق‌العاده دارند» به بررسی مفهوم «لحظات تعیین کننده» پرداخته‌اند. نویسندگان کتاب، تحقیقات مبسوطی انجام داده‌اند تا به جواب سوال زیر برسند:

چرا بعضی تجربیات به یاد می‌مانند و بعضی فراموش می‌شوند؟

تحقیقات نشان می‌دهد که در یادآوری یک تجربه، ما بیشتر اتفاقات را نادیده گرفته و به جای آن روی لحظات به خصوصی تمرکز می‌کنیم.

وقتی افراد تجربه‌ای را مورد ارزیابی قرار می‌دهند، مایلند مدت آن را فراموش کرده یا نادیده بگیرند – پدیده‌ای که «نادیده‌گیری مدت زمان» نامیده می‌شود – و در مقابل به نظر می‌رسد بر اساس دو دسته از لحظات کلیدی به آن تجربه نمره می‌دهند: 1) بهترین یا بدترین لحظات که به عنوان «اوج» شناخته شده است و 2) «پایان» آن تجربه. روان‌شناسان این اصل را «قاعده اوج – پایان» (Peak-End Rule) می‌نامند.

این کتاب می تواند به عنوان یکی از هدایای تبلیغاتی مفید یا هدایای تبلیغاتی خاص، در سبد هدایای تبلیغاتی شرکت یا برند شما قرار گرفته و در قالب هدایای نوروزی به مخاطبینتان اهدا گردد.

قاعده اوج – پایان (Peak-End Rule) می‌گوید، قضاوت ما درباره تجاربمان مستقل از ارزیابی ما از تجربه (لذت‌بخش یا دردآور بودن آن) بوده و تقریبا بطور کامل به نقطه اوج و پایان تجربه بستگی دارد. البته سایر اطلاعات گم نمی‌شوند، بلکه استفاده نمی‌شوند. این قاعده در مورد انواع فراوانی از تجربیات صدق می‌کند.

یکی دیگر از مهم‌ترین نقاط در ارزیابی تجربیات، لحظات «گذار» است که معمولا دربردانده پایان یک دوره و آغاز دوره جدیدی است.

بنابراین قطعا ما برای ارزیابی تجربیات خود میانگینی از احساسات دقیقه به دقیقه خود نمی‌گیریم. بلکه بیشتر مایلیم آن لحظات برجسته را به یاد بیاوریم: فرازها، فرودها و گذارها.

برای افرادی که در عرصه‌های خدماتی فعالند، این درس، درس حساسی است – از رستوران تا درمانگاه، از مرکز تلفن تا باشگاه – زیرا موفقیت این مشاغل منوط به تجربه مشتریان است.

چطور می‌توان با یکنواختی مبارزه کرد و لحظاتی حائز اهمیت ساخت؟ تعریف ما از «لحظات تعیین کننده» چیست؟

اگر می خواهید دارای هدایای تبلیغاتی خلاقانه و هدیه مناسب برای مدیران شوید و سبد هدایای تبلیغاتی مدیریتی پرباری داشته باشید می توانید این کتاب را جزو گزینه های خود قرار دهید. همچنین می توانید با اهدای آن در قالب هدایای تبلیغاتی نمایشگاهی یک هدیه تبلیغاتی مناسب هدیه دهید.

جهت مطالعه بیشتر در مورد کتاب، می توانید از لینک زیر که مربوط به صفحه کتاب در سایت نشر نوین است استفاده کنید:

قدرت لحظات؛ چرا برخی تجارب خاص، تاثیری خارق العاده دارند

همچنین جهت آشنایی بیشتر با طرح هدایای تبلیغاتی نشر نوین از لینک های زیر استفاده کنید:

صفحه هدایای تبلیغاتی نشر نوین

دانلود کاتالوگ طرح هدایای تبلیغاتی

همدلی تاکتیکی، کارساز و موثر در مذاکرات

2019-02-24

شفقت و مهربانی نسبت به خود

2019-02-24

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *